Dipensed by
AyaSofia
at
6:36 AM on 29 November 2015
Assalamulaikum
Final exam nak dekat dah. Tapi tadi aku tak dapat tidur sebab sakit perut & mual, so aku tengok movie since aku x dapat baring jugak. Baring lagi pening. Nape ntah. Aku tengok cerita 'The Other Boleyn Girl', insipired by novel written by Philippa Gregory , based on theories outlined in Retha Warnicke's book "The Rise and Fall of Anne Boleyn ".
10/10
Hostorically accurate ke tak, i dont think i have enough knowledge about that, but if u are curious, u can refer to this site . But the characters in the movie semua wujud, and the basic story ada.
I always tell my close friend ( who knows my obssesion with old english movie ), that it is fascinating & proven how woman can change the world. Maybe with her beauty, charisma, the way she speaks, her her insightful mind, her grace. Just look how Anne Boleyn manipulated King Henry VIII until he decided to depart from Roman church, thus changing the England forever. For a woman.
For a woman.
Enthralling.
Fascinating
Then after the ruling of Queen Mary I of England ruled for 5 years, came the ruling era of daughter of Anne Boleyn with King Henry VIII, the ever famous & powerful Queen Elizabeth I.
Queen Elizabeth I,
played by Cate Blanchett in film
Élizabeth' & Elizabeth : The Golden Age
And this is what strikes me. Anne Boleyn adalah perempuan yang dibenci England & synonym with manipulater, seducer and accused with treasons. How does it feel to have queen so powerful with spiteful mother ? Siapa sangka perempuan yang paling dibenci England bakal melahirkan kepada salah seorang perempuan yg paling berkuasa satu masa dahulu ? Apa rakyat dia rasa dulu ek?
For me, its interesting how God planned all this. He gave the best from the worst. From a loathful woman came a powerful queen.
I guess u can never guess the unexpected.When bad things happened in life may came the best of out best.
Seronok hookay cuti 3 bulan ni. Result exam lepas ? Aku kena repeat 2 paper, wawawa ~~ Takpe, memang dah expect pun. Cam taik je aku jawab aritu.
Hari ni nak citer sikit pasal self-conflict and mencari jati diri, gitew~ Aku macam perempuan yang laen-laen, suka make up, baju cantik, high-heels and stuffs. Tapi aku tak pandai sangat make up, so ladies, here is my tips, kalau tak pandai pakai make up, tapi still wanna look stand-out, WEAR A DAMN BRIGHT LIPSTICK. It works every time for me.
- Le sis in pink kurung in bright pink lipstick during last Eid.
Nampak menyerlah kan ?-
Pasal style, aku seorang yang simple. Aku hippies means aku tak ikut trend. Bukan nak mempoyo tapi aku memang camtu. Some girls just wear certain clothes just because it is so ín' and so trendy during that time, buy do they even like that clothes? Habis je trend, baju2 tu dah tak pakai lagi. Aku tak suka camtu. Even benda like soooo last year, kalau aku rasa cantik, aku beli, aku pakai.
Aku seorang yang suka makan and masak. Makan tu kena ditekankan sikit. Since last 7 years, i gained 11 kg. Giler kan ? Aku plak jenis kalo lapar, aku tak bole la nak makan salad ke apa, kena carik carbohydrate and protein. Kalau stress jangan citer la, aku bole makan 16 pieces of salmon sushi at 12 am, no regrets. Aku suka makan, and actually i dont really care about my body. Yes, im getting chubbier, tapi takde feeling apa apa pun.
- Hari tu pi Sarawak jap cuz le sis wanted to go down to memory land.
Tengok sekolah lama and rumah lama.
In this pic, i looked chubby.
Current weight ? Tetttt taknak sebut-
Kulit aku lak, coklat-kuning langsat ( if it even exist, i dont know, huahuahua ), and im proud of it. Aku tak pernah bother nak putihkan kulit ke apa, sebab aku rasa kalau ko messed ngan body kau, the skin colour that has been programmed within your gene, inherited from your parents, bahaya. Benda tu semua kimia yang tak pernah di test dalam clinical trial pun, camne kau tau benda tu selamat ?
Sampai la umur anak dara camni, 24 years old bhai. Bhai bole kawen dah bhai. Sapa kata aku nak kawen ? Kahwin adalah satu perkataan yang aku tanam jauh2 dari hidup aku. Aku tak percaya kepada institusi perkahwinan, full stop.Ok aku merepek jauh, sambung balik.
Tiba2 feeling aku lain. bertukar 360 darjah . Bila aku shopping, aku cam risau adakah style aku ketinggalan zaman ? Bila aku tengok cermin, aku rasa gemuk, hodoh laen macam. Bila aku oles make up, aku pandang cermin , and aku pikir, "Kalau kulit aku putih, lagi cantik kott eye shadow ni ?".
These stuffs keep bothering my head. Kenapa la aku kisah pasal benda ni ? Yes, jadi pandai lagi penting. Pandai carik duit, intelligent and jaga iman patut jadi aim hidup aku daripada jadi cantik kan ? Tapi kenapa i cannot be both ?? Siapa cakap perempuan tak bole pandai and tak bole cantik at the same time ? So aku nak jadi cantik bole kan ? Korang paham tak self-conflict aku ni ?
Walaupun benda ni cam kecik, tapi aku siyez stress. Aku tak tau apa solution dia. Nak kuruskan badan and tahan selera ke ? Nak install balik insta then follow fashionista supaya aku boleh keep-up dengan the latest trend ? Kena beli QuPuteh or AuraWhite supaya muka aku glowy ?
- Ni insta cousin, aku selalu usha phone dia,
then aku screen shoot kalo aku suka fashion minah2 ni.
See, bibit2 nak jadi desperate wannabe dah ada-
Then, let say, aku buat semuaaaaa ni. Aku kurus, aku stylish, aku putih . Adakah diri aku yang ideal adalah seorang perempuan yang common ? Aku happy ke lepas tu ? Puas hati ke lepas tu ?
I will look like everyone else. Hepi ke aku ? Ntah.
Should i give it a try ?
Should i ?
- This is the latest attempt i did that i thought pretty.
Lat night, i had one of the most amazing dream =D. Hollywood giler. But in the dream, i wasn't myself. I was this girl :-
-Lindsey shaw,
from Ned Declassiffied Nickleodeon show-
In that dream, i was lindsey. Lindsey is kinda a girl-next-door . Her mom called her princess, because she has this lady attitude, so much grace and even excellent in academic. Then one day, something happened. Her brother was arrested on the accusation of being a pedophile, at the same time lindsey was suppose going to college.
With the scar, she went to college. She lived in this dorm with all the party people. So she changed. She became this bitter girl with all the hatred to the world. She spited it. She had one barbie doll, next to her study table, beside her door. Then one day, she had reached her point. Before she went out, she looked at her barbie doll. She saw her barbie doll moved. Like the doll was shaking her head or something. Then she yanked the barbie's head from the body, went to one of friend's room and threw the headless barbie to her.
So she went to this fancy place. She met this politician. And the next thing i remember suddenly lindsey already dragged the poilitician's body inside the hole. Before she hide the body, she threw the barbie's head, together with the politician's body. So lindsey now is a killer, murderer.
She went back to the fancy place ( 5 star hotel-alike, i guess ) , and was in an elevator. She was trying so hard to close the elevator until a man and a woman came in. She tried again, pushed the button and the door was closing. Until a hand stopped the elevator, and the man was :-
- Tom Hardy ! Auwuwuwu yeaahh !!-
He was stopping the elevator from closing, with a group of black coat men standing before him. And then Tom arrested Lindsey. In the interrogation room, Lindsey didn't admit anything. But she said this to one of the police "what makes them ( the politician ) so different than us? ". Due to lack of evidence, Lindsey was released. When Lindsey was signing a paper, she can feel that Tom was kissing her hair so lightly.
At home, her mom was so sad at Lindsey then she said "why do u have to make me feel like this ? First your brother, and then u ". Lindsey was sad upon her mom was liken her with her brother.
Lindsey entered her room, then she saw her picture. Its written on the top of the frame,'Princess'. She then made some chocolate milkshake and thought, "If i ever go to prison, im going to miss this milkshake", Then a knocked at her door. It was Tom Hardy again, and he said, "we found another evidence", while holding the headless barbie.
Aku terbangun. Terpegun. Weyh, best giler mimpi aku. Cam Hollywood habis ! Best giler, Bole bwat novel tak LOL . Even some tak make sense at all, its a dream right ??
And u guys tau kan, some of the dream is actually based on our subconcious ? It makes sense to me because all this is actually in my head for a long time:-
1. Pedophile brother
Ni tak lain tak bukan kes Nur fitri azmeer nordin. Student math MARA yang kena sentenced penjara 5 tahun sebab atas kes pedophile. Aku memang wondering sangat2 kenapa budak 23 tahun boleh ada 30 000 video budak2 ? Pedophile memang penyakit or what ? Sangat menyalahi naluri manusia, so memang aku sangat terkejut dengan kes ni.
2. Lindsey berubah jadi dark and emo bila kenal kawan2 kuat party
Sebab aku baru habis tengok Death Note punya anime. LOL. Kan Light jadi evil sebab dia bosan dengan sekeliling dia yang tak adil ? Sebab tu Lindsay jadi jahat
3. Killed a politician
Tak laen tak bukan kes 1MDB and Tabung Haji bail out dengan pembelian RM 188 million for 10 acres lot. Sebab aku memang ambil tau pasal kes ni. Meluat aku orang gelap kan duit rakyat nak pergi haji, sebab nak bayar hutang dia lepas habis joli.
4. Tom Hardy
Need i to explain more ? He was effing gorgeous with magnifique acting skills,with alluring and sexy voice . Aku minat gila dia tahap bapak punya gila. Aku asyik teringat kat dia since this movie trailer came out :-
-Film : Legend -
10/ 10 will watch ...owh Tom...my TOM =D
5. Etc....
Tapi aku tak tau kenapa aku jadi Lindsay Shaw. Yeah she is gorgeous, tapi aku lagi minat Emma Watson and Emma Stone, ahaks. Aku tak tau kenapa Lindsey pergi cabut kepala barbie, and aku jugak tak tau kenapa Lindsey suka chocolate milkshake. Sebab aku tak minat pun milk shake. Kenapa princess pun aku tak tau ? Aku bukan 'princess' gitu, kalau korang kenal aku, korang tau aku punya heartless attitude. Hehe. Betapa aku tak kisah pasal siapa kah Jovian Mandagie and his latest raya collection ( ni semua sebab Qistina. Dia asyik tunjuk insta Jovian. Hahahah ), and other stuffs.
Im hippies remember ?
Iyyyyy, kalau la mimpi ni bole bersambung. Best nya =( ....nak mimpi Tom Hardy lagi. Wuuwuwuwuw
Hari tu kan, masuk bilik air, tiba2 nangis. I figured out that i have been trying soo hard to prove that im miss independent, but the truth is i am bit lonely. The funny thing is bila dengan orang, i want to be alone. I guess that i want to spend my time with people that deserve it. Sangat diva.
And aku jugak sedar sem ni aku tak banyak socialize. Tak banyak explore macam sem dulu2. Duduk kosan tengok indie movies. Introvert much, LOL. So tiba2 baru sedar aku ada setahun lagi nak habis belajar kat ITB, and i asked myself, "Dude, kau pernah pergi mana je sem ni ? "
So i decided to pindah kosan next sem, to have better study and social life. I want to explore, again. This time, aku akan cuba lagi supress sifat aku yang kurang negotiate dengan perangai orang ( oh my i dislike people this much ) . I'll go jalan2 again, eat new food and meet new people. Insha Allah
So kalau nak jalan2 banyak pakai duit kan ? Being 24 y/o, tak kan la nak mintak duit mak abah lagi. Kesian la diorang, biar la diaorang enjoy duit diaorg tu, takkan aku nak mintak sebab aku yang nak enjoy ? What the.....
My bucket list ( Indonesia ) :-
-Yogyakarta
-Lombok
-Bali
Wanted to earn money made me scrolling some blogs pasal orang kerja part time. Annnnnnd whaddaya know, it hit me again. Allah memang selalu akan bagi petunjuk di mana2 bila2 masa. Kan aku selalu complain pasal ITB. Bila aku baca blog pasal susah nya orang carik kerja, aku serious insaf sekejap.
Ada la seorang perempuan ni, dia ada Degree Account kott, tapi kerja pembantu kantin and kerani je. Ada seorang peguam ni, just kerja syarikat bumiputera with RM 1200 with elaun, dekat Shah Alam. Being a shah alam citizen myself, rm 1200 mana cukup bang nak hidup. Sambal sotong pun rm2.50 seketul. Kisah benar daripada bonda yang tercinta.
So, baru cam teringat la dulu2 betapa deseprate nya aku nak degree farmasi ni. And betapa bersungguhnya mak and abah suruh aku belajar tinggi2 ni, because of this kind of thing la. Supaya aku hidup senang nanti, insya Allah, supaya direspect orang, and etc.
Insaf kejap, tak tipu . Baru teringat balik betapa happy nya aku dulu masa dapat offer ITB ni. Rasa cam doa dimakbulkan. Rasa cam ni la jalan yang betul. Rasa cam Allah bagi hadiah direct. Tapi bila belajar susah, aku mengeluh.
Sorry mak abah aya pernah mengeluh. Astaghfirrullahalazim. Ni hadiah sofia. HADIAH. Tolong la appreciate. (^____^)
So disambung kan cerita, aku pun baca la lagi pasal blog. The only option i have now is Secret Recipe dekat SACC Mall, KFC dekat PKNS complex, or as cikgu ganti kat SKBA sek 6(2). Insya Allah
Bila rasa kekurangan sesuatu,
Tengok orang yang lagi susah.
U have complained too much sofia
Say Alhamdulillah
And live your life
(^____^)
- hari tu ada dinner ngan PM Malysia kita, jib2 and mah.
I dont care i dont call them by their name,
I dont have respect for those who lavishly spent their rakyat money.
Final dah nak dekat..actually, lagi 3 hari...kat bandung takde study weeks ye tuan2 puan2...masak la korang nk cramp banyak2 =P
Ok, this is a bit story about ITB.
ITB or Institut Teknologi Bandung is the best university in Indonesia. Semua top students , budak2 nombor 1 dalam kelas di Indonesia sahaja yang deterima masuk ke ITB. Memang hebak2 la students sini. Kemasukan international students started tahun apa aku x tahu. International students ni dari Europe, Arab, China, Vietnam , Malaysia etc.
Pharmacy kat ITB ada 2: Clinical Pharmacy and Industrial Pharmacy
Read this very carefully ya, course yang diiktiraf oleh MQA & Pharmacy Board of Malaysia is INDUSTRIAL PHARMACY. Before masuk ITB, aku tau the course i was going to study is industrial, tapi ingat kan industry means machines ( i thought machines ni a bit interesting la kan), so alang2 nak bergelar Pegawai Farmasi, aku pegi ITB dengan hati yang gumbira.
I WAS WRONG. Industrial means MATH, PHYSICS, CHEMISTRY. Sangat2 ditekan kan. SANGAT. Kalau clinical u belajar formulation, eg: choosing the right surfactant, dalam industrial, u learn in choosing the lowest or highest ZETA potential for emulsion or suspension. ZETA potential is physic thingssssss.
Dalam clinical u maybe belajar the problem of suspension like flocculation, creaming etc, dalam industrial u'll learn about reducing the free surface energy. In clinical u maybe belajar choosing the right viscosity agent, here we learn about choosing the right rheology for each dosage form. Semua nya sangat heavily in physics.
Calculations, numbers, formulas......
Mind you, kalau korang sangat pandai dalam kira2, korang insya Allah boleh survive kat sini. Tapi kalau korang otak biology cam aku, think twice thrice banyak kali before masuk ITB.
Owh ya, i really3 hope my junior baca post ni.Sebab benda ni sangat penting and i bet agents2 kat malaysia takkan bagitau korang benda ni. Hari tu Pharmacy Board datang ITB, and lepas sorang2 kena ambush termasuk aku ( -_____- ) , Pharmacy Board announced that we will be the LAST BATCH that is capable to go for CLINICAL PHARMACY LICENSE.
Pharmacy pun ada 2 jenis lesen ye kawan2: 1st lesen is for u to go work in hospital as pharmacist a.k.a dispenser yang korang nampak duduk kat kaunter bagi arahan camne nak makan ubat. 2nd lesen is Industrial lesen di mana korang akan bekerja di kilang2 ubat like Zuellig di Shah Alam ( yes, aku dah pikir kalo susah sangat, pegi je la Zuellig kt Bukit Jelutong tu ). So lepas ni, kalau korang masuk ITB, korang hanya bole apply lesen untuk INDUSTRIAL PHARMACY sahaja. So pikir masak2 before apply !!
Industrial Pharmacists sangat2 masyuk and ada life compare to clinical pharmacy. Tapi industrial pharmacy banyak paper work. Disebabkan Malaysia bukan negara yang pioneer ubat seperti US, korang sebenar nya hanya memantau the medicine making process mengikut rules & patterns establishes a.k.a BOSAN. Korang tak payah nak berangan nak cipta ubat baru. Kirim salam. Tapi lain la kalau korang nak masuk bidang Health, Herbs or Cosmetic Products. Haaa, this is where Industrial sangat beneficial sebab korang bole kaya macam Dr Rozmey =P . Bussiness kan ?
For me, sebenar nya aku prefer clinical pharmacy. The one that handles CDR, TPN, dispensing semua. I love that since diploma lagi. Time practical tu la yang paling aku suka. Tapi disebab kan rezeki dah kt ITB even aku still bole buat lesen in clinical, this made me think twice. Kenapa Allah masuk kan aku at sini sedang kan Dia tahu aku benci dan lemah dalam fizik ? Sekarang aku dah tau.
Sebab He wants me to be better version of myself. That simple. Dia nak aku face my fear and overcome it. Setakat ni aku belum berjaya overcome as mid sem hari tu aku almost fail in physical pharmacy a.k.a the physics in pharmacy . Tapi beza nya aku sekarang aku dah rela and aku dah reda.
Dulu aku sangat marah, tension, depress, benci bila belajar benda2 ni. Tapi sekarang aku ready untuk menerima segala ilmu fizik, statistic, kimia kat sini yang Allah bagi. Aku reda. Mana la tau sofia yang korang tengok sekarang bakal jadi tauke kosmetik or health products pastu kayo cam Sendayu Tinggi ke. Or korang akan nampak aku dispense ubat kat hospital. Either way. Aku rela either Clinical or Industrial.
I am where He wants me exactly to be. All is according to plans. So Alhamdulillah. I have nothing to regret for as He gave everything more than i could ever asked.