Ineffectual reading for broken people

on 17 August 2015
Assalamulaikum

While i was unpacking my stuffs and cleaning my kosan ( translation : Hostel ) , i found this book and read it within hours :-


- Sayonara Jahiliah by Muharikah - 

I have no idea how i got this book in the first place. So my theory would be, aku ambik buku ni dari almari kt Shah Alam like randomly. Bila bukak, sekali buku adik aku daaaa~

So aku try baca, sejam lebih dah habis dah. I would rate 3/ 10 . Ayat dia macam page facebook 'Sukan Star TV 'tu and , it kinda sounds like someone who is following this type of arabisasi trend : "owh sekarang sume orang tukar nama kt FB jadi ukhti la, tukar nama gak la", or "im wearing this handsocks and jubah  coz everyone is wearing one too", or "im wearing purdah but with blue contact lens hiks".

Ayat buku ni bagi aku macam tu la, bosan. Ada la sedikit pengisian yang aku rasa best, but mostly because of Hadith that i never read before, thus the 3 marks. Im not supposed to say this, but i can feel the readers who like the book is someone yang judgemental bila jumpa orang yang kurang 'alim' lantas menjauhkan diri, dan hanya menjadi kawan-kawan kepada group usrah mereka sahaja. Me no like. And with this statement, im being judgemental as well, oh the irony. 

Without permission from publisher and writer, im listing some of pengisian from this book that i like:-

  1. Sikap kita terhadap sesuatu adalah berdasarkan pengetahuan kita
  2. "Betapa banyak  syahwat sesaat yang mewariskan kesedihan yang berpanjangan "- Abdullah bin Masúd
  3. Tidur sebentar ( power nap) cukup mengubat kelukaan dan memberikan kelegaan kepada jiwa.
  4. "Betapa ramai wanita yang telanjang, berpakaian tipis meransang, dan berlenggok2. Mereka tidak akan masuk ke dalam syurga dan mencium baunya "( HR Imam Bukhari )
  5. "Tempuhilah jalan-jalan kebenaran , dan janganlah kalian merasa kesepian lantaran pengikutnya yang sedikit "- Sufyan bin Uyainah R.A -tabiin
  6. "Kesabaran memiliki dua jenis: kesabaran menghadapi kepedihan, dan kesabaran terhadap apa yang kau idamkan "- Ali bin Abi Talib

I like those above. That's all. Bagi aku, many of us were torn. And circumstances made us worse. Modernisasi, teknologi, media sosial, racism, lack of integrity and atheism adalah cabaran yang aku sedang hadapi since zaman diploma and i know these will just get worsen in time. Teknlogi membolehkan pasangan homoseksual mempunyai anak, so hujah apa korang nak bagi lagi nak against diaorang ? Lack of integrity, please, ramai orang sekarang perangai and akhlak ke mana, nama je Islam. Atheism, this is the worst for me. Sekarang ideologi adalah mengikut logik dan sains, dan mungkin politik. Aku tak cakap agama tak ikut sains, malah aku percaya ilmu fizik and biologi yang bawak manusia ke Tuhan. Tapi aku tengah menghadapi mereka yang mengatakan agama hanya melambatkan / menghalang kemajuan/ ubarnisasi dunia moden ini, agama hanyalah ciptaan mereka dulu2 untuk mengawal atau brain-wash the people, just like what happen to people before French Revolution, semasa penguasaan gereja and many others. 

Buku ni, sangat kebudakan. Ada masalah dengan orang je, jawapan klise korang "Berserahlah kepada Allah ". Tu bukan menyerah, korang give up. Before korang tawakal, act dulu. Jangan bagi alasan, "ini semua rancangan Dia", "Pahala untuk orang yang bersabar". Bila Perdana Menteri kita gelap kan RM 2.6 billion duit Malaysia, apa jawapan korang bagi? "Rasalah najib nanti pembalasan kat akhirat ". Tu je ?? Ada masalah je berserah.


Korang mengalah, bukan berserah

Berserah adalah selepas kita berusaha. Aku bukan liberal, tapi aku muak dengan golongan camni. Kalau aku jumpa je FB page, any blog post or anything like this, terus aku tutup. Golongan camni lah yang menyebabkan orang2 cam aku semakin menjauhi mereka. We are the broken people, don't mak it worst with this cheap approach.

Anyway, this is just my opinion. U have the right to leave this page if u feel like u want to.



Till then



Wassalam






0 side effects ?:

Post a Comment